افزایش قیمت خودرو در مقابل کاهش کیفیت محصولات! / کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی چقدر فاصله دارد؟
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در سالهای اخیر دو غول خودروسازی کشور هر بار به بهانههای مختلف اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کردهاند.
از جمله این موارد میتوان به نوسانات بازار ارز در سال گذشته اشاره کرد که موجب التهاب در این بازار شد، همچنین افزایش قیمت فولاد بار دیگر بهانهای به دست خودروسازان داد تا محصولات خود را با قیمتی گرانتر به مشتریها قالب کنند.
این درحالی است که طبق بررسیهای کارشناسی به عمل آمده کیفیت خودروهای ساخته شده در سالهای اخیر نسبت به سالهای گذشته روزبهروز دچار افت و کاهش شده است.
مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خودرو، میگوید بازار خودرو دو طرف دارد؛ عرضه و تقاضا که در سالهای اخیر مدیریت بازار به گونهای بوده که تقاضا با وجود اینکه نیاز واقعی جامعه تغییری نداشته، بیش از عرضه شده است که علت این موضوع را باید در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار جستجو کرد.
به گفته وی در شرایطی که افراد بتوانند با رانت، قرعهکشی و ... کالایی را از کارخانه خریداری کرده و در بازار با اختلاف قیمت بسیار به فروش رسانند، تقاضا برای خرید این کالا افزایش چشمگیری پیدا میکند؛ در بازار خودرو نیز اگر مصرفکننده بتواند در طرحهای خودروسازان ثبتنام و خودرو تحویل بگیرد، به راحتی یک شبه چند میلیون تومان به دست میآورد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان نمیتوانند سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کنند، معتقد است هرچند تولید خودرو باید بیش از تیراژ کنونی باشد و به ۲.۵ میلیون دستگاه برسد اما این امر محقق نشده است.
طاهری میافزاید از آنجا که تولید کنونی خودروسازان در پیک نیست، این شرکتها، جبران سود یا خسارت خود را در افزایش قیمت میبیند، این در حالی است که با رشد تیراژ تولید، قیمت تمام شده کاهش یافته و راندمان بیشتر میشود.
وی زیان انباشته، مدیریت غلط، نیروی انسانی مازاد و انحصاری بودن را از جمله مشکلات صنعت خودروسازی دانسته و میگوید خودروهای وارداتی به دلیل اعمال حقوق گمرکی دو برابر قیمت به دست مصرف کننده میرسد، در این شرایط از آنجا که خودروسازان انحصار و رانت را در اختیار دارند، خودروی بیکیفیت و گران به مشتری تحویل میدهد و حتی در برخی موارد تلاش میشود، قیمتهای خود را به بهای خودروهای وارداتی برسانند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه حمایت از محصولات داخلی باید انجام شود اما حمایت باید به نوعی باشد که تولید کنندگان روز به روز محصول با کیفیت و با نرخ مناسب به مشتریان تحویل دهند، میافزاید اگر حقوق ورودی خودروهای وارداتی حذف شود، خودروسازان داخلی نمیتوانند یک روز هم دوام بیاورند زیرا مردم به سراغ خرید خودروهای وارداتی رفته و این شرکتها باید تعطیل کنند.
به گفته طاهری اگر قیمت خودرو تک نرخی شود، تقاضای کاذب در بازار از بین میرود زیرا در گذشته که خودرو تک نرخی بود برای تشویق مردم به خرید خودرو، به مردم تسهیلات پرداخت میشد.
وی با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو باید ریشهای حل شود، معتقد است بر اساس طرح ساماندهی عرضه خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین شده، خودرو در بورس عرضه میشود که با تک نرخی شدن، تقاضای کاذب بازار حذف میشود. هرچند ممکن است در ابتدای امر قیمتها صعودی شود اما با حذف تقاضای کاذب، بهای خودرو در بورس به قیمت پایه که توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد، میل میکند.
به عقیده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میتوان برای هزینهکرد مابهالتفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه، پیشبینیهایی انجام داد؛ به طور مثال اگر قرار است این اعتبار در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، باید این شرکتها موظف به افزایش کیفیت و کمیت شوند و در صورتی که از تحقق این مهم سرباز زنند، از این پس اعتبارات به شرکتهای خودروسازی داده نشود.
کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای جهانی چقدر فاصله دارد؟
بر اساس این گزارش برای درک بهتر کیفیت خودروهای تولید شده توسط دو غول خودروسازی کشور، میزان رضایت مشتریان از این دو شرکت را با شرکتهای بینالمللی مقایسه کردهایم، تا بر اساس شاخصهای بینالمللی نتایج این گزارش را مشاهده کنیم.
بر اساس نتایج گزارش مؤسسه J.D.Power که شاخص APEAL تعداد ۲۶ شرکت بینالمللی را در سال ۲۰۲۰ از دیدگاه مشتریان بررسی کرده است. براین اساس شرکت پورشه با کسب ۸۸۱ امتیاز از ۱۰۰۰ صدرنشین خودروهای لوکس و غیرلوکس در جهان شناخته میشود.
خودروهای شرکت لینکلن موتور با ۸۷۶ امتیاز در رتبه دوم، خودروهای شرکت کادیلاک با ۸۷۴ امتیاز در رتبه سوم، خودروهای شرکت «بیامو» با ۸۶۹ امتیاز در رتبه چهارم و خودروهای تولیدی شرکت لندرور نیز با ۸۶۶ امتیاز در رتبه پنجم قرار دارند. خودروهای شرکتهای جنسیسموتورز، مرسدسبنز، لکسوس، ولوو و جیامسی نیز بهترتیب با ۸۶۴، ۸۶۳، ۸۵۹، ۸۵۹ و ۸۵۷ امتیاز در رتبههای ششم تا دهم قرار دارند.
همچنین مشتریان و مصرفکنندگان خودروهای شرکتهای جگوار، فورد، آکورا، آئودی، کیا، مزدا، نیسان، هوندا، هیوندا، شورلت، فولکسواگن، میتسوبیشی، کرایسلر، تویوتا و جیپ را نیز بهترتیب در رتبه ۱۱ تا ۲۶ رتبهبندی کردهاند.
در مجموع میانگین رضایت مشتریان از خودروهای ساخت غولهای خودروسازی در جهان ۸۵۰ امتیاز از ۱۰۰۰ بوده که نشانه سطح مطلوب و بالایی از رضایت است. متاسفانه در رتبهبندی مؤسسه J.D.Power نامی از ایرانخودرو و سایپا نیامده است، اما مقایسه میزان رضایت و امتیاز ایرانیها به این دو خودروساز با خودروسازان بینالمللی نشان میدهد ایرانخودرو با کسب ۶۷۴ و سایپا با ۶۲۴ امتیاز از ۱۰۰۰، از میانگین جهانی APEAL رضایت از خودروهای شرکتهای بینالمللی حداقل ۱۷۶ تا ۲۲۶ امتیاز فاصله دارند.
با این حال این دو شرکت خودروسازی داخلی در سالهای اخیر نهتنها درصدد جبران کاستیها و برطرف کردن ضعفهای خود نبودهاند، بلکه این فاصله سالانه درحال افزایش است.
از اینرو انتظار میرود تا سیاستگذار فکری به حال شرایط موجود این دو خودروساز کرده و با ایجاد فضای رقابتی با امکان حضور شرکتهای خارجی در داخل، خودروسازان داخلی نیز درصدد بهبود کیفیت محصولات تولیدی برآیند.
انتهای پیام/۴۱۳۳/پ
انتهای پیام/